Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website mag gebruik maken van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Voor een optimale gebruikerservaring maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen
Meer over Professionals:

Ervaringen

Lees hier ervaringen van huisartsenpraktijken hoe zij Anders Denken, Anders Doen hebben aangepakt.

 

Tevreden patiënten, meer werkplezier voor zorgprofessionals, meer eigen autonomie, hoe lukt dit allemaal?

 

Huisartsenpraktijk Horus

Persoonsgerichte zorg,

hoe dit handen en voeten te geven in de praktijk

 

Na een aantal leuke en ook al hele praktische scholingen over persoonsgerichte zorg, positieve gezondheid, individuele behandelplannen en zelfs videobesprekingen over verrichte consulten bleef de implementatie in de praktijk achter. Een reden hiervoor was dat niet iedereen werkzaam in de praktijk (bijvoorbeeld onze assistentes) deelgenomen had aan bovenstaande scholingen.

 

IPH-tool-positieve-gezondheid_leegbron: IPH-tool-positieve-gezondheidEen volgende stap was voor ons de begeleiding door een coach op de werkvloer met aanwezigheid van alle zorgverleners. De eerste avond zijn we vooral bezig geweest met het concept positieve gezondheid van Machteld Huber. Om uit de rol van de zorgverlener te komen en in de rol van de patiënt te kruipen heeft iedereen zijn persoonlijke spinnenweb ingevuld.

 

Bekijk de praktijk en zorgverlening door de ogen en vanuit het belang van de patiënt.

Daarna zijn we de reis door de praktijk vanuit de patiënt vanaf de start per telefoon, internet afspraak, baliecontact tot advies, consult, behandeling doorgelopen. Uiteraard hebben we hier de punten aangebracht door patiënten ook uitgebreid in meegenomen. Hieruit hebben we verbeterpunten opgesteld die werden doorgevoerd. De evaluatie en borging van deze punten komt steeds terug op de dagstart en de praktijkoverleggen.


De tweede avond was de vraag aan alle medewerkers om een veranderwens te formuleren voor het team om er meer te kunnen zijn voor de patiënt en zelf fijner te kunnen werken. In kleine groepjes werden de wensen besproken en daarna plenair teruggekoppeld met steeds de cirkel van vragen: Hoe is het nu? Wat is je veranderwens? Wat zou jij kunnen? Wat ga jij doen?

 

Dit gaf veel inzicht in elkaars werkzaamheden en waar mensen tegenaan liepen en gaf iedereen ook heel concreet de kans zaken aan te passen. Die mogelijkheid was er altijd al, ons motto is als je denkt dat het beter of handiger kan, laten we het proberen. Maar in de dagelijkse hectiek blijven dingen toch vaak gaan hoe het altijd gaat en door dit op te schrijven en ook meteen verantwoordelijk te geven aan degene van de wens hopen we het toch nog weer beter voor iedereen te maken.

De flipovers met veranderwensen hangen in de lunchruimte om ze op het netvlies te houden en 1x per week tijdens de dagstart evalueren we.