Kies uw gewenste cookie instellingen

Deze cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren.

Deze website mag gebruik maken van cookies voor het bijhouden van anonieme statistieken.

Deze website mag gebruik maken van cookies die onder meer het delen via sociale netwerken mogelijk maken.

Voor een optimale gebruikerservaring maakt deze website gebruik van cookies. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.

Cookies toestaan Instellingen kiezen
Meer over Professionals:

Veelgestelde vragen

Op deze pagina staan de antwoorden op de meest gestelde vragen die bij Zorggroep RCH bekend zijn. 

Staat je vraag er niet bij? Neem dan als volgt contact met ons op:

  • Technische vragen over het programma VIPLive kun je aan Calculus stellen door een mail te sturen naar ... of door te bellen naar 088 – 528 10 60.
  • Inhoudelijke vragen over het contract, de declaraties of verwijzingen kun je stellen aan Zorggroep RCH aan Eveline Keustermans of Katja Stam. Bij voorkeur per e-mail: ....
    Daarnaast zijn wij van maandag t/m donderdag tussen 9.30 en 11.30 uur telefonisch bereikbaar via het telefoonnummer 013 – 594 81 72.

 

Algemeen

1. Contract | Ik wil een contract met Zorggroep RCH. Hoe vraag ik dit aan?

Ga naar deze pagina voor het aanvragen van een contract. 

2. Contract | Is het nodig dat de pedicure een contract heeft met Zorggroep RCH als er een verwijzing is via de podotherapeut?

De praktijkondersteuner maakt een verwijzing aan voor de podotherapeut voor het opstellen van een behandelplan vanaf zorgprofiel 2.
De podotherapeut bepaalt of de voetbehandelingen door de pedicure uitgevoerd kunnen worden. In dit geval maakt de praktijkondersteuner de verwijzing aan voor de pedicure of laat de bestaande verwijzing open staan.


De podotherapeut maakt dus geen verwijzing aan maar is wel casemanager voor de voetzorg. De pedicure moet dus een contract hebben met Zorggroep RCH en de declaraties voor de werkzaamheden via VIPLive bij Zorggroep RCH indienen.

3. Contract | Wat valt er precies onder cosmetische voetzorg?

Wat niet tot de medische zorg behoort is het weghalen van eelt of knippen van nagels vanwege cosmetische redenen. Dus waar het geen risico’s op ulcera betreft (zonder reeds aanwezige huid- of nagelproblemen waar ulcera door kunnen ontstaan).

4. Verwijzing | Hoe kom ik aan een verwijzing in VIPLive?

Voor een verwijzing via VIPLive kun je contact opnemen met de praktijkondersteuner van de desbetreffende huisartspraktijk.

5. Verwijzing | Wat moet ik doen als een verwijzing is verdwenen?

In dat geval kun je het beste contact opnemen met de praktijkondersteuner. Zij kan zien waarom de verwijzing is verwijderd en indien nodig een nieuwe verwijzing aanmaken.

6. Verwijzing | Ik heb de POH al meerdere keren gevraagd om verwijzing, maar heb deze nog steeds niet ontvangen. Hoe los ik dit op?

Als je ondanks meerdere verzoeken geen verwijzing ontvangt van de praktijkondersteuner, kun je dit melden bij Zorggroep RCH via .... Zorggroep RCH zal dan voor je de praktijkondersteuner benaderen.

7. Verwijzing | Een patiënt, die ik onder behandeling had, wordt na het bepalen van het zorgprofiel en opstellen van het behandelplan verwezen naar een andere pedicure. Wat kan ik hiertegen doen?

Zorggroep RCH heeft met de podotherapeuten duidelijke afspraken gemaakt dat de patiënt bij de eigen pedicure blijft, als de voetbehandelingen door de pedicure kunnen worden gedaan. Indien je een melding krijgt dat een patiënt naar een andere pedicure wordt verwezen, kun je dit per e-mail melden bij Ceciel Strik van Zorggroep RCH. Wij zullen dan de betreffende podotherapeut benaderen.

8. Declaratie | Wanneer mag een huisbezoek gedeclareerd worden?

Er mag alleen ambulant gedeclareerd worden als de praktijkondersteuner dit in het behandelplan vermeld heeft.

9. Declaratie | Hoeveel minuten kan ik als pedicure declareren per zorgprofiel?

De standaardvergoeding is:

  • 180 minuten voor zorgprofiel 2
  • 240 minuten voor zorgprofiel 3
  • 300 minuten voor zorgprofiel 4

De podotherapeut kan besluiten of het nodig is om meer of minder minuten te geven. Dat wordt dan aangegeven in het behandelplan. Het aantal minuten dat de podotherapeut aangeeft is dan leidend.

10. Declaratie | Hoe kan ik als pedicure extra minuten aanvragen voor een patiënt?

De podotherapeut stelt een behandelplan op met daarin het aantal behandelingen en behandelminuten per patiënt. Indien blijkt dat dit aantal minuten onvoldoende is, moet de patiënt terug naar de podotherapeut om het behandelplan bij te laten stellen. De podotherapeut bepaalt dan of de patiënt meer behandelingen vergoed krijgt en past dit aan in het behandelplan en geeft dit vervolgens door aan ....

11. Declaratie | Hoe verlopen de uitbetalingen?

Consulten/behandelingen door overige ketenpartners (medisch pedicures, podotherapeuten, diëtisten en optometristen) worden door ons per maand verwerkt en uitbetaald. Het tijdspad hiervoor ziet er als volgt uit:

  • Op de 10e dag van iedere maand genereren wij een productie-overzicht uit VIPLive met daarop alle behandelingen met een behandeldatum in de voorgaande maand of eerder.
  • De betaling vindt een aantal werkdagen later plaats. Behandelingen die na de 9e dag van de maand worden ingevoerd in VIPLive, of die zijn uitgevoerd in de lopende maand, worden meegenomen in de betaling van de volgende maand.

Zie ook deze pagina

12. VIPLive registratie | Hoe moet ik registreren en declareren via VIPLive?

Bij de inloggegevens ontvang je een handleiding waarin beschreven staat hoe behandelingen gedeclareerd kunnen worden. Deze handleiding is ook terug te vinden op www.viplive.nl.

13. VIPLive registratie | Hoe kan ik een foutieve rapportage, dubbel ingevoerde behandeling of onjuiste minuten, in VIPLive herstellen?

Je kunt op de tijdlijn van de patiënt de declaratie bewerken. Als je hier op hebt geklikt kun je de declaratie aanpassen en/of verwijderen.

14. VIPLive registratie | Tot wanneer kan ik registreren in VIPLive?

Behandelingen kunnen tot drie maanden na afloop van het kalenderjaar waarin zij hebben plaatsgevonden, worden gedeclareerd.