Wij zijn per 1 januari PrimaCura.

Wij gaan per 1 januari 2021 verder als PrimaCura Huisartsenzorg Midden-Brabant.

Een goed beeldbelgesprek

Contact met de patiënt via beeldbellen is nieuw voor ons. Dit is wennen voor de zorgverlener én de patiënt. Maar er zijn ook voordelen! Patiënten voelen zich soms juist ook extra comfortabel omdat ze in een vertrouwde omgeving zijn.  Het geeft meteen een inkijk in de thuissituatie van de patiënt. En bij patiënten die niet goed Nederlands spreken, kun je vragen of een gezinslid  kan tolken.

Uit ervaring blijkt dat de duur van de gesprekken even lang is als een normaal consult. Om meteen ter zake te kunnen komen, is het handig als je het dossier van de patiënt al open hebt staan. Eventueel kun je de patiënt vragen om zijn eigen metingen in te voeren in VIPLive, zodat je deze ook bij de hand hebt.  En denk niet meteen dat jouw patiënt dit niet kan: in de praktijk blijkt dit vaak mee te vallen. Vind je het zelf spannend? Probeer dan een beeldbelgesprek met een collega!

‘Het slechtste consult is géén consult’

Hieronder volgen een aantal tips over beeldbellen.

Afstemmen in de praktijk

Het is handig om binnen de praktijk een aantal praktische punten af te stemmen:

  • Hoe zorg je dat de patiënt op tijd de link van het gesprek heeft?
    Stuur de link bijvoorbeeld 15 minuten voor het gesprek op.
  • Wil je instructies meesturen? Bijvoorbeeld dat de patiënt op de link in de sms of e-mail moet klikken en vervolgens toestemming moet geven voor het gebruik van de camera en microfoon.
  • Hoe geef je in de HIS-agenda aan dat het om een beeldbelconsult gaat?
    Zet bijvoorbeeld een afkorting BC of VC (van beeldconsult of  videoconsult) erbij.

Wel doen

Zorg dat je het dossier van de patiënt bij de hand hebt.
2 beeldschermen werkt handig. 

Neem voldoende afstand tot de camera.
Eén meter afstand tot de camera is een prettige afstand. Dichterbij kan intimiderend werken en er is minder non-verbaal gedrag zichtbaar omdat minder van je torso zichtbaar is. Met name bij een laptop zit je makkelijk te dicht op de camera.

Gebruik een headset met microfoon.
Door bijvoorbeeld de ‘oortjes’ van een mobiele telefoon te gebruiken, hoor je het geluid beter en klinkt je stem voor de patiënt dichtbij en warm.

Benoem de onwennigheid.
Als dit het eerste beeldgesprek is voor de patiënt en hij is hierin nog onwennig, benoem dit dan. Dat werkt bevestigend voor de patiënt en neemt meteen een groot stuk van de drempel weg.

Kijk zo nu en dan in de camera.
Door in de camera te kijken i.p.v. naar de patiënt, voelt de patiënt dat je écht naar hem kijkt.
 

Niet doen

Gebruik géén mobiele telefoon
Het beeld is niet stabiel doordat de telefoon in de hand gehouden wordt enje hebt geen handen vrij om ondertussen notities te maken. Naast dat het niet wenselijk is om privé-apparatuur hiervoor in te zetten, is de kwaliteit van het consult niet optimaal.

Zit niet met je rug naar het raam of een lichtbron
Door het tegenlicht is je gezicht niet goed zichtbaar en is het effect van beeldbellen weg.

Beeldbel niet vanuit een rommelige  en rumoerige (huis)kamer

  • Zorg voor een rustige en professionele achtergrond. De patiënt raakt hierdoor minder afgeleid  en de rolverdeling arts-patiënt blijft in stand. 
    Bij een rustige achtergrond verbetert ook de beeldkwaliteit omdat de camera alleen op jouw hoeft te focussen.
    In sommige beeldbeeld-toepassingen kun je de achtergrond wazig maken of een andere achtergrond kiezen.
  • Andersom kan het achtergrondbeeld van de patiënt een goede inkijk geven in de thuissituatie van de patiënt.
  • Computers vangen alle geluiden op, omgevingsgeluid is dus goed hoorbaar voor de patiënt en kan afleiden.

Gebruik geen laptop waarvan de accu bijna leeg is.
Zorg dat de oplader van de laptop is aangesloten. 

Tips voor het gesprek

  • Luister om te begrijpen, niet om te reageren
    Omdat de afstand gevoelsmatig groter is, is het nóg belangrijker om nadrukkelijk te luisteren. Doe dit vooral ook non-verbaal, door in de camera te kijken op een manier die passend is bij het verhaal dat je hoort
  • Ben nóg voorzichtiger met aannames. Maak alles expliciet.
  • Benoem emoties die je ziet en vraag erop door. Laat ook gerust even een stilte vallen als de patiënt emotioneel is.

Wil je nog meer tips? Klik dan hier of volg de cursus ‘gesprekstechnieken bij beeldbellen’ van de LHV.